Menyajikan Pelbagai Genre Artikel Menarik

Friday 18 March 2016

Aluminium Foil Memasak: Permukaan Berkilat Di Dalam Atau Luar?


Menurut Reynolds, antara pengeluar produk aluminium foil, semasa pembuatan, dua lapisan aluminium foil akan disatukan melalui penggelek pada masa yang sama .Sisi yang kemudiannya bersentuhan dengan penggelek akan menjadi berkilat, dan bahagian lain muncul dengan kemasan yang sedikit kusam. 

Tetapi adakah dua permukaan ini mempunyai perbezaan dalam fungsi mencerminkan haba yang berlaku dalam proses memasak? Menyedari ramai yang keliru dengan dua permukaan berlainan ini, beberapa ujian dijalankan.

Ujian pertama dengan memanggil tukang masak professional di dapur dan melihat bagaimana mereka menggunakan aluminium foil tersebut. Walaupun di dapur ujian, rata-rata tukang masak yang diuji lebih suka memasak dengan bahagian berkilat di dalam, namun begitu beberapa tukang masak professional lain juga mempunyai pendapat berlainan. 

Untuk menyelesaikan isu ini, sebuah lagi ujian dijalankan dengan memanggang makanan yang sama, kemudian dibalut dengan aluminium foil dengan keadaan berbeza. Satu sampel, permukaan berkilat diletakkan di sebelah dalam dan satu lagi sebelah berkilat di sebelah luar. 

Keputusannya, termometer probe yang diletakkan di pusat makanan mendedahkan bahawa kedua-dua mencapai suhu yang sama (dalam beberapa darjah) dalam jumlah yang sama. Untuk mengesahkan lagi penemuan itu, makanan yang di bakar dalam ketuhar tersebut menghasilkan rupa yang sama. Keduanya kelihatan segar, makanan juga mempunyai warna keemasan yang sama. 

Kesimpulannya: Sisi berkilat dan kusam aluminium foil melindungi dan mempunyai kadar balikan haba yang sama. Jadi tak kesah kalau sikiranya anda ingin menggunakan mana-mana permukaan sekalipun ketika membalut makanan anda untuk dibakar atau sebagainya.

*Kongsikan pada yang lain jika anda rasakan ia bermanfaat

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Aluminium Foil Memasak: Permukaan Berkilat Di Dalam Atau Luar?

0 comments:

Post a Comment