Menyajikan Pelbagai Genre Artikel Menarik

Sunday 20 March 2016

Kisah Seorang Kerani, Mampu Miliki Rumah Banglo Sendiri

Rahsia bagaimana seorang kerani seumur hidup boleh memiliki rumah semewah ini | Ini adalah rumah seorang rakan saya yang pernah berkerja satu office. Dia hanya seorang kerani dari awal bekerjaya sehingga umur beliau sekarang 58 tahun.

Beliau masih lagi kuat bekerja. Saya agak kagum sebab beliau antara satu-satunya kerani yang dilanjutkan kontrak setelah melalui umur pencen wajib pada umur 55 tahun. Waktu itu umur persaraan belum dinaikkan kepada umur 60 lagi.

Siapa yang mengenali dia memang tahu beliau adalah seorang yang sangat berjimat. Uncang duit syiling beliau kerap jadi selokaan kami sampai kami segan suruh dia bayar makan breakfast sebab dia bayar teh tarik dan sekeping roti canai dengan syiling 5sen, 10 sen, 20 sen.

Kisah seorang kerani yang mampu memliki rumah banglo sendiri

Tidak kurang juga orang yang melabelkan dia Tangkai Jering atau kedekut termasuk saya sendiri satu masa dulu. Tapi sebenarnya ramai orang tidak tahu keperibadian sebenar beliau. Orang kedekut biasanya tidak disenangi, tetapi yang peliknya kenapa beliau sebaliknya?

Bagi saya yang mengenali beliau, beliau adalah orang yang sangat ringan tulang membantu orang lain, Kalau bab tolong orang dia memang cepat jer. Tak pelik beliau pernah mendapat anugerah Best Customer Service. Jangan pelik perempuan cantik seksi pun tak dapat, pakcik yang selalu tergagap ini yang dapat. Lagi pelik selalu menjadi top Lead Generator dalam sales di peringkat region and nationwide.

Rahsia bagaimana seorang kerani seumur hidup boleh memiliki rumah semewah ini

Di sebalik uncang syiling yang diusung ke sana ke mari dan pelbagai label dibagi, beliau sangat cool dan tak ambil peduli orang kata. Beliau seorang yang melebihkan keluarga, isteri dan anak-anak. Anak beliau sendiri dihantar belajar ke luar negara dan masa tu dia bagitahu saya sebahagian besar gajinya untuk perbelanjaan pelajaran anak beliau.

Jangan pelik beliau tiada hutang-hutang yang jahat. Kereta waktu itu pun sudah lama habis bayar, sampai sekarang itulah, kereta Proton Waja lamanya itu. Isteri beliau pun hanya bekerja sebagai pembantu di klinik. Bagaimanakah mereka mampu mengaturkan kehidupan mereka dengan gaji yang sangat sederhana? Mungkin tidak semua orang mampu.

Rahsia bagaimana seorang kerani seumur hidup boleh memiliki rumah semewah ini

Kalau cerita bab belanja orang di kedai memang susah nak nampak, Tapi beliau selalu bawa makanan dari rumah bagi makan pada rakan-rakan office. Dulu saya sendiri pernah labelkan beliau kedekut tapi itulah pemikiran yang tidak matang sehingga tidak dapat membezakan orang berjimat dengan orang kedekut.

Orang kedekut sebenarnya adalah orang yang mementingkan diri sendiri hingga menganiaya orang lain. Pakcik ini sepanjang perkenalan saya tidak pernah menganiaya saya. Cuma sekadar belanja dia secawan teh tarik dan roti canai. Tetapi balasan beliau jauh lebih besar.

Sewaktu kereta saya pernah rosak, dia pernah menunggu saya sampai ke tengah malam. Barang-barang berat semua dia yang angkat, walaupun umur beliau hampir 30 tahun lebih tua dari saya. Bukan saya tak kuat nak angkat, dia yang suka tunjuk kuat.

Rahsia bagaimana seorang kerani seumur hidup boleh memiliki rumah semewah ini

Lihatlah rumah beliau sekarang, mungkin orang yang berpangkat besar juga belum tentu dapat apa yang beliau ada hari ini hasil penjimatan beliau bertahun-tahun dengan keadaan bukan seorang individu dan pasangan yang berpangkat dan bergaji besar. Rumah ini juga beliau bina secara tunai tanpa hutang. Mungkin saya tidak mampu mengikut cara perbelanjaan dan kehidupan beliau. Tetapi ada banyak pengajaran yang harus diambil kisah walaupun tidak semua, mampu menjadi benteng dan pemangkin jalan kehidupan yang mungkin masih jauh. Sekurang-kurangnya kita belajar untuk beringat.

Jangan merendah diri jika sekarang kita berpangkat kecil. Tetapi susahkanlah hati kalau hari ini kita bergaji besar Tetapi seperti tiada apa-apa. - Khairul Ezuwan

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Kisah Seorang Kerani, Mampu Miliki Rumah Banglo Sendiri

0 comments:

Post a Comment